De stikstofdepositie ten gevolge van het verkeer op een deel van de A1 door de Veluwe is berekend op een raai van rekenpunten voor het zichtjaar 2030, op basis van de emissiefactoren voor stikstof zoals voorgeschreven voor 15 oktober 2020 en na die datum. Geconcludeerd wordt dat het effect in berekeningen van voor 15 oktober 2020 circa 1/3 is van het effect op grond van de berekeningen na wijziging van de emissiefactoren per 15 oktober 2020. De voorgeschreven emissiefactoren zijn nogal speculatief. De “vulling” van het stikstofregistratiesysteem (SSRS) is dat daardoor ook, zoals blijkt uit het feit dat de bijdrage aan het SSRS door de maatregel van verlaging van de maximumsnelheid naar 100 km/u van de ene op de andere dag verdrievoudigd is. De stikstofberekeningen voor het Tracébesluit Ring Utrecht zijn gedaan op 15 oktober, de eerste dag waarop het aangepaste AERIUS 2020 beschikbaar kwam, waardoor per die datum het SSRS driemaal meer ruimte biedt voor stikstofdepositie van projecten. Een gedegen onderbouwing van de veranderde emissiefactoren ontbreekt.
Dit is een addendum op het rapport gedateerd 27 januari 2021. Op 16 maart 2021 heeft het RIVM nieuwe emissiefactoren vastgesteld. In dit addendum worden die besproken. De gevolgen daarvan zijn in dit addendum opgenomen op 22 maart 2021. In september 2021 heeft TNO een whitepaper gepubliceerd, waarvan de conclusies op 21 september 2021 aanleiding gaven tot een aanvulling in dit addendum.